Arbetslösheten ökar

2023-11-22

AV CHELTON WEALTH

Genom att ursprungligen beteckna inflationen som ett tillfälligt fenomen var centralbankerna för sena med att bekämpa den. Detta kompenserades med snabba och kraftiga räntehöjningar, som ekonomin kommer att känna av fullt ut först nästa år. En del av det sena ingripandet beror på att centralbankerna i dag inte vågar blicka framåt, utan i stället förlitar sig på två "eftersläpande" indikatorer: inflation och arbetslöshet. Dessa indikatorer är per definition bakåtblickande och inte framåtblickande.

Därför vill centralbankerna hellre vara sena än tidiga med att sänka räntorna. Det gör dock jobbet lätt för dem som vågar blicka framåt. Förett år sedan var det därför relativt enkelt att förutspå att inflationen skulle sjunka under hela 2023, och inflationen kommer att fortsätta sjunka under de kommande 12 månaderna baserat på prognosindikatorerna. Arbetslösheten förblev låg under lång tid på grund av den strama arbetsmarknaden, men nu finns det tillräckligt med siffror för att med övertygelse säga att den kommer att fortsätta att stiga även här. I och med detta finns det inte längre några argument för "längre hög"-politiken. Den politiken såg till att marknaden knappast vågar överväga räntesänkningar nästa år. Det är ett förspel till positiva överraskningar nästa år.

MJUKLANDNING TACK VARE ARBETSMARKNADEN

Förra året bidrog statliga investeringar och skattesänkningar å ena sidan, i kombination med låg arbetslöshet å andra sidan, till att undvika en recession i USA. Konsumenterna utgör två tredjedelar av ekonomin och fortsätter att spendera så länge det råder nära full sysselsättning. Detta har skapat det ekonomiskt gynnsamma scenariot med en mjuklandning, som för aktiemarknaden har den negativa effekten att räntorna hålls höga under en längre tid. Med detta följer högre investeringar och möjliga räntesänkningar nästa år. Därmed är risken för en recession lägre, men trycket uppåt på lönerna är mindre.

ARBETSLÖSHETEN STIGER

Arbetslösheten stiger i både Europa och USA. I Tyskland är arbetslösheten på den högsta nivån sedan juni 2021. Tysklands arbetslöshet är fortfarande relativt låg, men förra veckan steg arbetslösheten i Frankrike för andra månaden. Där ligger arbetslösheten på 7,2 procent, fortfarande långt över den franska regeringens mål på 5 procent. I hela eurozonen stiger arbetslösheten, om än från en historiskt låg nivå. I USA används ofta tumregeln: när arbetslösheten ökar med en halv procent är en recession oundviklig. Den lägsta nivån i USA var på 3,4 procent och har sedan dess stigit till 3,9 procent. Det är lågt i ett historiskt perspektiv, men arbetslösheten ligger alltid före en recession.

HÖGRE ARBETSLÖSHETSTAL

I USA har man olika sätt att se på arbetsmarknaden. Det ena är en månatlig jobbrapport som publiceras samtidigt som arbetslöshetssiffrorna. I båda fallen är det stickprov med nödvändigt statistiskt brus. Det är bättre att titta på den långsiktiga trenden snarare än den månatliga siffran. Många ekonomer föredrar att titta på antalet nyanmälda arbetslösa. Dessa nya ansökningar om arbetslöshetsunderstöd publiceras varje vecka. Förutom initiala arbetslösa påståenden finns det också fortsatta arbetslösa påståenden. De initiala ansökningarna har stigit till den högsta nivån sedan augusti, och de fortsatta ansökningarna är nu på den högsta nivån under de senaste två åren. Tillsammans med övrig arbetsmarknadsdata indikerar detta en tydlig avkylning.

FORTSATT RALLY I SLUTET AV ÅRET

Arbetslöshetssiffrorna kan innehålla engångseffekter såsom biltillverkarnas strejk eller den eventuella nedstängningen av USA:s skuldtak. Dessa faktorer bör dock ha en positiv snarare än en negativ inverkan på antalet ansökningar om arbetslöshetsersättning. Med denna utveckling finns det ännu mer säkerhet om att räntetoppen är bakom oss och att vi bör se fram emot förmodligen fler räntesänkningar än vad marknaden för närvarande räknar med. Detta är positivt för både aktier och obligationer under 2024, men som så ofta föregriper aktiemarknaden redan dessa goda nyheter via rallyt i slutet av året.

Vilken typ av kund är du?